A nyáron már sok szó esett az ideiglenes kerékpársávokról, most nézz velünk távolabbra, és gondolkodjunk arról, hogy merre kell fejlődnie a Nagykörútnak a következő évtizedben!
A Nagykörút Budapest egyik legfontosabb, ikonikus városi útvonala. A historikus belváros értékes épített örökségeként városképi jelentősége az Andrássy úthoz mérhető: a bérpalotákkal és fasorokkal kísért útvonal valaha a városi élet elegáns tere volt, korzózó emberekkel, virágzó kereskedelemmel. A XX. század második felére azonban a Nagykörút használata megváltozott: a gépjárműforgalom növekedésével a korzóból egyre inkább közlekedési főútvonallá vált. Ezzel együtt járt az is, hogy az egykori bérpaloták földszintjein az üzletek fénye megkopott, és színvonaluk romlását csak fokozta a rendszerváltás után megjelenő bevásárlóközpontok elszívó hatása.
A Fővárosi Önkormányzat párbeszédet indít a Nagykörút szerepéről, jövőképéről, melyben a érintettek – a körúton és a környéken élő emberek, körúti kereskedők, a Nagykörúton közlekedők és a civil szervezetek – folyamatos bevonásával és tájékoztatásával alakul ki a koncepció. A tervezés céljáról és a tervezési folyamatról az
https://enbudapestem.hu/nagykorut/ oldalon találsz részletes információkat és háttéranyagokat.
A tervezés főbb ütemeihez kapcsolódva
több témában és különböző fórumokon várjuk a Nagykörutat használók véleményét. Első online kérdőívünkben arra vagyunk kíváncsiak, hogy milyen jó dolgokat és problémákat látsz a Nagykörúton, illetve szerinted milyennek kéne lennie a körútnak a közeljövőben? A válaszok alapján alakítjuk a Nagykörút megújítására vonatkozó (fővárosi) koncepciót, és a tervezés későbbi fázisában a konkrét elképzelésekről is elmondhatod majd a véleményedet.
"
Te milyennek képzeled a Nagykörút jövőjét? Hogyan felelhetne meg a XXI. századi igényeknek Budapest egyik legjellegzetesebb városi útvonala? Töltsd ki online kérdőívünket november 11-ig, és vegyél részt a közös gondolkodásban!
1.Talán a bicikli utakat a Körút mellékutcáiban kellene kialakítani, ahol eleve lassabban tudnak csak menni az autók és jóval kevesebben is az autó. Sokkal kevésbé zavarnák egymást ott az autósok és a biciklisek. A biciklisek sokkal nagyobb biztonságban lennének ott mint a Körúton, az úttesti sávban. A biciklisáv ráadásul még jobban lassítaná az autókat - nem lenne mellékutcai száguldozás - azaz sebességkorlátozó táblák nélkül is lassan, kb. 30-40nel mennének.
Az autók áthaladása a Körúton a város egyik pontjából a másikba pedig gyorsabb, biztonságosabb lenne. Két sávban.
2. Szerintem a Körútból nem kell már "mindent az egyben" csinálni. Már ideje múlt, hogy pont a Körúton kellene kávézókat, éttermeket pláne üzleteket kialakítani. Pláne, hogy ezek csak még nagyobb közúti forgalmat generálnának oda. Nagyon régen, amikor szinte csak a Körút volt az egyelten normálisan kinéző hely Pesten - amikor a mellékutcák mind mind lepusztult hányadékok voltak - akkor volt ilyesminek létjogosultsága. Manapság Pesten pláne a Körút környékén a felújított csendes, hangulatos, kis forgalmú mellékutcákban pl. lásd Corvin Negyed Dunát lehet rekeszteni a sok vendéglátó hellyel. A Körútiak is inkább oda járnak nem pedig az így vagy úgy de mindig forgalmas - villamos percenként, autó, bicikli, motor, füstokádó busz, metromegállók garmada stb . - Körútra kikapcsolódni.
A Körút mostanra talán az egyetlen elég széles, gyors áthaladást biztosító út maradt Pesten, ha valaki a városon keresztül A-ból B-be el akar jutni. Ezt a funkcióját kellene továbbra is biztosítani, megtartani. Tehát a Körút legyen inkább a járműves forgalomé, a Csendélet + biciklizés meg legyen inkább a mellékutcáiban. A Körutat is meg a Csendéletet is zöldítsék amennyire csak lehet.
Ez a kérdőív is túl rövid ideig volt nyitva, szívesen hozzászóltam volna (ahogy a Gellérthegyhez is)
@Robert Tassy rengeteg probléma van az ötleteddel, csak néhányat emelnék ki:
– a Körúton csúcsidőben átlag 10~15-tel mennek az autók (nem a biciklisávok miatt), a biciklik ennél kicsivel gyorsabban
– a mellékutcákon nem lehet párhuzamos útvonalat kialakítani, mert egyszerűen máshová vezetnek, nem lehet ugyanoda eljutni rajtuk, mint a Körúton (vagy csak hatalmas kerülőkkel)
– a mellékutcákban állandóan elsőbbséget kell adni a kereszteződésekben, míg a Körút védett főútvonal
Aki kerékpárra ül a városban, az nem „csendéletet” szeretne (akkor inkább az erdőbe menne), hanem ugyanúgy el szeretne jutni A-ból B-be, a leggyorsabb, legrövidebb lehetséges és számára biztonságos útvonalon. A fentieket figyelembe véve a kerékpáros forgalom mellékutcákba terelése egyértelmű zsákutca.
Megigérték hogy a Blaha és az Üllői út között visszakapjuk autósok két sávját, AMI NEM VALÓSULT MEG! Nagyon lassan haladnak, arazolnak az autók, ez nagyon felelőtlen igérgetés volt és senki sem szól érte.
Azt a kérdést, hogy mennyire volt helyes a biciklisáv én már elengedtem. A Nagykőrúttal sztem nem az a fő probléma, hogy közlekedési útvonallá vált, mert mindig is az volt! A fő baj az, hogy a XX század végével megváltozott fogyasztói szokások miatt jelenleg ott semmilyen kereskedelmi/szolgáltató funkció nem él meg (jó, a kocsmák kivételével). És a visszasírt korzó funkció azért szűnt meg, mert egyszerűen nincs miért oda menni, ott sétálni: az üzletek vagy üresek vagy kinyitnak/bezárnak - és mivel nem túl rentábilisak, így lepukkantak is. Talán ott kellene megfogni a problémát, hogy ha egyszer a kereskedelem/szolgáltatás nem él ott meg (mert nem), akkor milyen más funkciókat lehetne ezek helyére telepíteni, ami aztán az embereket is vonzaná. Sajnos a megoldást nem tudom :(
Merre tart a Nagykörút?
Semerre, jelenleg áll.