Pasaréti forgalomcsillapított övezet

TEMPO 30-as övezet Pasaréten

Címszavakban
  • Két szomszédos TEMPO 30-as övezet jön létre a Pasaréti út, a Szilágyi Erzsébet fasor, Hűvösvölgyi út és a Kelemen László utca közé eső részén. Ez azt jelenti, hogy a kis utcák sebességhatára 30 km/h-ra változik.
  • Több egyirányú utca is kétirányúvá válik a kerékpárosok számára.
  • Az övezetben csökken és lassul az autóforgalom, így a kerékpárosok, a gyalogosok, a gyermekek és az idősek biztonságosabban közlekedhetnek. Emellett csökken a forgalom zaja is, miközben a menetidő csak kis mértékben növekszik.
A Pasaréti út és a Szilágyi Erzsébet fasor - Hűvösvölgyi út között főként hangulatos, csendes, tipikus budai utcákat találunk. A mostani változtatások célja, hogy ezekben a kis utcákban csökkenjen az autók száma és sebessége, még kényelmesebb legyen biciklizni, és így biztonságosabbá, tisztábbá, kevésbé zajossá váljon a környék. Az autóforgalom a számára kedvezőbb fő- és gyűjtőútvonalakon marad, így a lakóutcákban nagyobb tere lesz a kerékpárosoknak, gyalogosoknak. A beavatkozás a János kórháztól a Kelemen László utcáig terjedő területre vonatkozik, itt jön létre az a két forgalomcsillapított övezet, melyeket a Gábor Áron utca választ el egymástól.


Terkep_12_II_Ker_01_vLG_3
A János Kórház és Gábor Áron utca közötti övezet
A János Kórház és a Gábor Áron utca közötti részen főként szűk, de kétirányú utcákat találunk. A terület gyakorlatilag jelenleg is korlátozott sebességű övezetként működik, amely az erre vonatkozó táblák kihelyezésével válik ,,hivatalossá”. Ez meghatározza a terület későbbi fejlesztési irányait is.
A változtatás részeként az összes kis utca elejére kikerülnek a 30 km/h-s korlátozott sebességű övezet táblák, a Hargita utca pedig kétirányúvá válik a kerékpárosok számára.

Terkep_12_II_Ker_01_vLG_3_deli


Gábor Áron utca és Kelemen László utca közötti övezet
A Gábor Áron utca a Kelemen László utca között található kis, főleg egyirányú utcákban az autósok általában nagy sebességgel hajtanak végig, ami veszélyessé teszi a területet. A TEMPO 30-as övezet kialakítása csak az első lépést jelenti a megoldás felé: a kerületi önkormányzat elképzelései szerint később fizikai megoldásokkal(pl. sebességcsillapító küszöb ("fekvőrendőr"), váltott oldalú parkolás) is segítenének biztonságosabbá tenni az utcákat.
Ezen a területen a Küküllő utcában, a Pázsit utcában, a Házmán utcában, a Sodrás utcában, valamint a Hűvösvölgyi út szervizútjának Sodrás és Kelemen László utca közötti szakaszán válik kétirányúvá a forgalom a kerékpárosok számára.

Terkep_12_II_Ker_01_vLG_3_eszaki

A 2020. szeptember végén induló tesztidőszakkal párhuzamosan a Fővárosi és a Kerületi Önkormányzat az itt elérhető kérdőívben várják a használók tapasztalatait és további javaslatait.