Évtizedek óta szerepel Budapest
fejlesztési és szabályozási terveiben egy új északi híd építése Aquincumnál, a
Pók utca és a Váci út között. Ezen a vonalon az Újpesti vasúti hídon (amelyet
Északi összekötő vasúti hídként szoktunk emlegetni) jelenleg is van vasúti,
gyalogos és kerékpáros kapcsolat a Duna két partja között. Ugyanakkor
gépjárművel és helyi közösségi közlekedéssel csak nagy kerülővel lehet elérni az
Árpád híd és a Megyeri híd közötti, a Duna átellenes partján lévő területeket.
Az emiatt kerülőre kényszerült autóforgalom elsősorban az Árpád híd
vonzáskörzetét, Budán a Szentendrei út és a Vörösvári út térségét terheli,
Pesten pedig a Váci út, a Vizafogó és Angyalföld járműforgalmát növeli –
mindkét parton sok ezer ember lakóhelyén jelentős forgalmat okozva. Egy új híd
rövidebb, gyorsabb utazásokat tenne lehetővé Budapest északi területei között.
Ez nemcsak az itt közlekedők életét könnyítené meg, hanem a felesleges kerülők
megszüntetésével lehetőséget teremtene arra is, hogy további forgalomcsillapító
intézkedések mellett csökkenthető legyen a most leginkább túlterhelt területek
és egyben a város egészének forgalma, zaj- és légszennyezése.
Az évtizedek során azonban sokat
változtak a közlekedési szokásaink és a tágabb lakókörnyezetünkkel kapcsolatos
elvárások is, valamint a városfejlesztés irányaira vonatkozó elképzelések.
Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint nincs szükség újabb hídra ezen a
területen, vagy csak a fenntartható közlekedési módok (közösségi közlekedés,
kerékpározás, gyaloglás) számára, az emellett felhozott érveket is át kell
gondolni. Ezért a korábbi tervek leporolása helyett szinte nulláról kell
elindítani a gondolkodást arról, hogy milyen közlekedésfejlesztési megoldással
lehetne egyszerre javítani a leginkább érintett területen élők életminőségét,
és egyben a város egészének közlekedését. Ezért egy 2017-es kormányhatározat
nyomán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elindította az Aquincumi híd
megvalósíthatósági tanulmányának készítését. A tervezéshez nélkülözhetetlen a
budapestiek véleményének közvetlen megismerése is. Ezért a tervezési munkával
párhuzamosan egy részvételi folyamat is elindul, aminek első állomása a
lakosság igényeinek és észrevételeinek megismerése. A BKK már megkezdte az
egyeztetéseket a III., IV., XIII. és XV. kerületi önkormányzatokkal, valamint a
Budapesti Fejlesztési Központtal is konzultál.
A Fővárosi Önkormányzat vezetése
elkötelezett a fenntartható közlekedésfejlesztés mellett, ezért fontosnak
tartja, hogy a híd és kapcsolódó úthálózata ne terhelje indokolatlan mértékben
a közvetlenül érintett lakókörnyezetet és a kapacitások növelése által ne
generáljon nagyobb autóforgalmat Budapest egészében sem. Ezért egy esetleges
hídépítéshez kapcsolódóan szükség van forgalomcsillapító intézkedésekre és más
kapcsolódó közlekedési fejlesztésekre, ezen belül a fenntartható közlekedési
módok támogatására is. Ezek a tervezés fontos keretei, melyek a 2014-ben a
Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, majd 2019-ben frissített Budapesti
Mobilitási Terv , valamint a 2021-ben elfogadott Otthon Budapesten - Integrált Településfejlesztési Stratégia
esélyteremtő, zöld és nyitott Budapest célkitűzéseiből erednek.
A részvételi folyamat következő állomása a vizsgálati munkarész és a kérdőív eredményeinek bemutatása lesz júliusban, majd a változatok kidolgozása és bemutatása után a lehetséges fejlesztési irányokról ismét elmondhatják a véleményüket a budapestiek.
A járványhelyezettől függően a későbbiekben sor kerülhet tervezői bejárásra is, ahol az érintett lakossági szerveződések a tervezési helyszínt a BKK munkatársaival közösen végigsétálhatják és a helyi problémákat megbeszélhetik.
A tervezés további alakulásáról a https://bkk.hu/fejlesztesek/aquincumi-hid/ oldalon tájékozódhatsz a jövőben is. Amennyiben szeretnél értesítést kapni a tervezéssel kapcsolatos hírekről, a kérdőív végén add meg e-mail címedet, ahova értesítéseket küldünk az új véleményezési lehetőségek indulásakor.
Amennyiben civil szervezetként vagy szomszédsági szerveződése részéről szeretnél mélyebben is részt venni a tervezési folyamatban, a kérdőív végén jelenkezhetsz e-mail címed megadásával.