Budafoki út környékének forgalomcsillapítása

Mi történik a belső Budafoki út környékén?

Címszavakban
    • Elkezdődött a tesztidőszak a Budafoki út belső szakaszán. A Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út között megváltozik a forgalmi rend, és a buszközlekedés kivételével megszűnik az átmenőforgalom a városközpont felé. 
    • A mostani tesztidőszakot egy sok évre visszanyúló tervezés előzte meg, amiben a környékbeliek véleménye is hatalmas szerepet kapott. A távlati beavatkozások előfutára a mostani részleges forgalomcsillapítási tesztüzem.
    • A közös gondolkodás folytatódik: a tesztidőszak alatt a városlakók gyakorlati tapasztalatait szeretnénk megismerni.
    Új forgalmi rend a Budafoki úton
    2020 nyarán jelentősen megváltozik a Budafoki út belső szakaszának közlekedése. A változtatás főként Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út közötti szakaszra vonatkozik, és az a lényege, hogy a városközpont irányában a közúti forgalom számára a Budafoki út nem járható végig, mivel egyes szakaszok csak a városhatár felé egyirányúak, és csak a közösségi közlekedési járművek és a kerékpárok hajthatnak be. A teljes útszakaszon 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetnek be. A két intézkedés együttesen jelentősen csökkenti a balesetveszélyt, a zajterhelést és a levegőszennyezést.
    Budafoki_v3

      • Egyirányúvá válik a Budafoki út az alábbi szakaszokon (ellenkező irányban csak a BKK-buszok és a kerékpárok hajhatnak be):
        • Szent Gellért tér és a Csíky utca között a Rákóczi híd felé (déli irányban);
        • a Lágymányosi utca és a Karinthy Frigyes út között a Rákóczi híd felé (déli irányban).
      • Balra kanyarodási lehetőség nyílik a Budafoki úton az alábbi csomópontokban:
        • a Karinthy Frigyes útnál a déli irányban a Petőfi híd felé;
        • az Október huszonharmadika utcánál északi irányban a Fehérvári út felé.
      • 30 km/h-s sebességkorlátozás lép életbe a Budafoki úton a Karinthy Frigyes út és a Szent Gellért tér között.
      • Megszűnik a parkolási lehetőség a Budafoki úton, így szélesebb lesz a gyalogos felület a Karinthy Frigyes út és Lágymányosi utca között, illetve a Csíky utca és Szent Gellért tér között a Duna felőli oldalon.

      A tervezés előzményei
      A BKK Zrt. megbízásából, Újbuda Önkormányzatával együttműködve már 2017-ben elkészült az a komplex tanulmány, amely a 11. kerület közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztéseivel kapcsolatban fogalmazott meg javaslatokat. A tanulmány fontos megalapozása volt a későbbi tervezésnek.
      A Budafoki útra vonatkozóan 2018-ban kezdődött meg a tervek készítése, és ekkor készült el a budafokiut.hu weboldal, ami nem csak tájékoztatást nyújtott a lakosok számára, hanem interaktív lehetőséget is kínált, hogy részt vegyenek a tervezésben. Év végén négy kitelepülés és egy online és offline is elérhető kérdőív biztosította, hogy minél többen fogalmazhassák meg javaslataikat a terület forgalmi változásaival kapcsolatban.
      A szakmai szempontokat, a forgalmi adatokat és a lakosok javaslatait is figyelembe véve végül három tervváltozatot készítettek a tervezők. Ezekről 2020 tavaszán szavazás indult, amelyen végül 1286 fő vett részt.

      A tesztidőszak
      A 2020. júliusában kezdődő tesztidőszak során a gyakorlatban is kiderül, hogy a forgalmi rend változása beváltja-e a hozzá fűzött reményeket. Ha a szakértői mérések és a lakossági visszajelzések megfelelőek, a most ideiglenesen bevezetett forgalmi rend a későbbiekben véglegessé válhat, vagy akár további elemekkel bővülhet. Mindenkit arra biztatunk ezért, hogy 2020. augusztus 20. és szeptember 30. között elérhető kérdőívünkben írja meg - akár pozitív, akár negatív - tapasztalatait, hogy így a lehető legjobb döntés születhessen a Budafoki úttal kapcsolatban!