- Elkezdődött a tesztidőszak a Budafoki út belső szakaszán. A Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út között megváltozik a forgalmi rend, és a buszközlekedés kivételével megszűnik az átmenőforgalom a városközpont felé.
- A mostani tesztidőszakot egy sok
évre visszanyúló tervezés előzte meg, amiben a környékbeliek véleménye is
hatalmas szerepet kapott. A távlati beavatkozások előfutára a mostani részleges
forgalomcsillapítási tesztüzem.
- A közös gondolkodás folytatódik: a tesztidőszak alatt a városlakók gyakorlati tapasztalatait szeretnénk megismerni.
Új forgalmi rend a Budafoki úton
2020 nyarán jelentősen megváltozik a Budafoki út belső szakaszának közlekedése. A
változtatás főként Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út közötti szakaszra
vonatkozik, és az a lényege, hogy a városközpont irányában a közúti forgalom
számára a Budafoki út nem járható végig, mivel egyes szakaszok csak a
városhatár felé egyirányúak, és csak a közösségi közlekedési járművek és a
kerékpárok hajthatnak be. A teljes útszakaszon 30 km/h-s sebességkorlátozást
vezetnek be. A két intézkedés együttesen jelentősen csökkenti a
balesetveszélyt, a zajterhelést és a levegőszennyezést.
- Egyirányúvá válik a Budafoki út az
alábbi szakaszokon (ellenkező irányban csak a BKK-buszok és a kerékpárok
hajhatnak be):
- Szent Gellért tér és a Csíky
utca között a Rákóczi híd felé (déli irányban);
- a Lágymányosi utca és a Karinthy
Frigyes út között a Rákóczi híd felé (déli irányban).
- Balra kanyarodási lehetőség nyílik a Budafoki úton az alábbi csomópontokban:
- a Karinthy Frigyes útnál a déli
irányban a Petőfi híd felé;
- az Október huszonharmadika utcánál
északi irányban a Fehérvári út felé.
- 30 km/h-s sebességkorlátozás lép életbe a Budafoki úton a Karinthy Frigyes út és a Szent Gellért tér között.
- Megszűnik a parkolási lehetőség a Budafoki úton, így szélesebb lesz a gyalogos felület a Karinthy Frigyes út és Lágymányosi utca között, illetve a Csíky utca és Szent Gellért tér között a Duna felőli oldalon.
A tervezés előzményei
A BKK Zrt. megbízásából, Újbuda
Önkormányzatával együttműködve már 2017-ben elkészült az a komplex tanulmány, amely a 11. kerület
közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztéseivel kapcsolatban
fogalmazott meg javaslatokat. A tanulmány fontos megalapozása volt a későbbi
tervezésnek.
A Budafoki útra vonatkozóan 2018-ban kezdődött
meg a tervek készítése, és ekkor készült el a budafokiut.hu
weboldal, ami nem csak tájékoztatást nyújtott a lakosok számára, hanem
interaktív lehetőséget is kínált, hogy részt vegyenek a tervezésben. Év végén
négy kitelepülés és egy online és offline is elérhető kérdőív biztosította,
hogy minél többen fogalmazhassák meg javaslataikat a terület forgalmi
változásaival kapcsolatban.
A szakmai szempontokat, a forgalmi adatokat és
a lakosok javaslatait is figyelembe véve végül három tervváltozatot készítettek
a tervezők. Ezekről 2020 tavaszán szavazás indult,
amelyen végül 1286 fő vett részt.
A tesztidőszak
A 2020. júliusában kezdődő tesztidőszak során
a gyakorlatban is kiderül, hogy a forgalmi rend változása beváltja-e a hozzá
fűzött reményeket. Ha a szakértői mérések és a lakossági visszajelzések megfelelőek,
a most ideiglenesen bevezetett forgalmi rend a későbbiekben véglegessé válhat,
vagy akár további elemekkel bővülhet. Mindenkit arra biztatunk ezért, hogy
2020. augusztus 28. és szeptember 30. között elérhető kérdőívünkben írja meg -
akár pozitív, akár negatív - tapasztalatait, hogy így a lehető legjobb döntés
születhessen a Budafoki úttal kapcsolatban!