Belső-Erzsébetváros átfogó forgalomcsillapítása

Forgalomcsillapítás Belső-Erzsébetvárosban

Címszavakban
    • Az Andrássy út - Nagykörút - Rákóczi út - Károly körút közötti területen jelentős probléma a parkoló és átmenő autók magas száma. Egyre nagyobb az igény a városrész humanizálására.
    • A forgalmi rend változtatásaival csökkenteni lehet az átmenőforgalmat, így sokkal kevesebb autó jelenik meg a területen, kényelmesebb és biztonságosabb lesz sétálni és biciklizni.
    • A forgalomcsillapítási mintaprojekt célja az, hogy a gyakorlatban próbáljon ki egy emberközpontúbb városi életformát.
    A terület közlekedési problémája
    A VI. és a VII. kerület Kiskörút és Nagykörút közötti szakaszán szűk, belvárosias utcák és magas, főként lakóépületek jellemzőek, amelyekben rengeteg vendéglátóhely, iroda is található, ezért a területen hatalmas a gyalogosforgalom. Eközben a közúti gépjárműforgalom csak lassan araszol, és az úttest szélét is mindenütt autók foglalják el. A szűk hely és a jelentős mértékű gyalogosforgalom fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot rejt magában, és egyre nagyobb az igény az emberközpontúbb utcák kialakítására is. A gépjárműforgalom által elfoglalt hely csökkentése és a közlekedésbiztonsági helyzet javítása úgy valósítható meg a térségben a leghatékonyabban, ha a sebesség csökkentése mellett az itt közlekedő gépjárművek száma is csökken. A célforgalom csökkentése alternatív közlekedési módok támogatásával, ösztönzésével történhet, javítva a  gyaloglás, mikromobilitás, közösségi közlekedés feltételeit.  Az itt lakók, áruszállító a gépjárművel való behajtás a szükséges mértékig korlátozható.
    Más a helyzet azonban az átmenőforgalommal: ez elől meg kell védeni a területet, mivel ezen járművek pusztán a főútvonalak helyett használják az értékes közterületeket, sok esetben torlódások elkerülésére, ezzel az egyébként szűk belvárosi utcákon torlódást, felesleges zaj- és levegőszennyezést okozva.
    Erzsebetv

    A változtatások
    Az intézkedés lényege, hogy a szinte kizárólag egyirányú utcákból álló utcahálózatban az egyirányúság szakaszonkénti megfordításával a gépjárművel való átjárhatóság csökkenthető, az eredetileg egyirányban végigjárható utcák helyett tömbkerülésre van szükség a továbbhaladásra, ezzel akkora időveszteség érhető el, ami már nem teszi versenyképessé az itteni haladást a főúton való haladással szemben. A beavatkozás tervezése során alapelv volt, hogy a forgalomtól elzárt területek, utcák kivételével minden utca és ingatlan elérhető maradjon gépjárművel, és a térségbe való behaladási ponthoz közeli ponton (szomszédos párhuzamos utcában) lehetőség legyen elhagyni a területet. Az egyes belépési pontoktól bejárható hurkok egymással is kapcsolatban maradnak, így átjárható marad a terület, azonban célszerű a célponthoz legközelebbi, ahhoz megfelelő belépési pontot választani. A terület nagy része a Tempo 30 besorolás alá kerül, ezzel csökkentve az általános sebességet.
    A kerékpáros forgalom számára az átjárhatóság javítása a cél, a mintaprojekt keretében az egyirányú utcák kerékpárok számára két irányban való megnyitása is vizsgálat tárgyát képezi, amire a forgalom csökkenése ad lehetőséget.. A területen gépjárművel való áthaladási lehetőségek szűkülése következtében arra lehet számítani, hogy a térségben jelentősen csökken a gépjárműforgalom, ezáltal az aktív közlekedési módok számára több terület áll majd rendelkezésre, javul a közlekedésbiztonság és csökken zaj-, valamint a levegőszennyezés mértéke.

    Konkrét beavatkozások
    1. Megfordul az utca egyirányúsága az alábbi utcákban: 
    • Káldy Gyula utca: Paulay Ede utca és Király utca között a Király utca felé 
    • Király utca: Holló utca és Kis Diófa utca között a Kisdiófa utca (Nagykörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad 
    • Kis Diófa utca: Király utca és a Dob utca között a Dob utca felé 
    • Dob utca: Kis Diófa utca és Holló utca között a Holló utca (Kiskörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad 
    • Nyár utca: Dohány utca és Wesselényi utca között a Wesselényi utca felé
    •  Nagy Diófa utca: Wesselényi utca és Dob utca között a Dob utca felé 
    • Kazinczy utca: a Dohány utca és a Rákóczi út között a Rákóczi út felé 
    2. A közúti forgalom számára megfordul az utca egyirányúsága (a trolibusz és a kerékpár önálló sávon továbbra is haladhatnak a jelenlegi irányban) 
    • Wesselényi utca: Nyár utca és Klauzál utca között a Klauzál utca (Nagykörút) felé 
    • Dohány utca: Klauzál utca és Nyár utca között a Nyár utca (Kiskörút) felé  
    3. Korlátozott forgalmúvá válik:
    • Király utca: Rumbach Sebestyén utca melletti mélygarázs bejáratától a Károly körútig (csak az engedéllyel rendelkezők hajhatnak be)
    • Kazinczy utca: Király utca és Dohány utca között (csak a célforgalom hajthat be)
    4. Zsákutcává válik:
    • az Asbóth utca a Király utca felől. Be- és kihajtás a Madách Imre út felől és felé lehetséges.
    5. Sebességkorlátozás
    • Tempo30 zóna részévé válik az Andrássy út – Nagymező utca – Király utca – Erzsébet körút – Wesselényi utca – Károly körút – Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület, ezen útszakaszok nélkül
    • 30 km/h-s sebességkorlátozás hatálya alá kerül:
      • Wesselényi utca: Erzsébet körút és Károly körút között
      • Dohány utca: Károly körút és Erzsébet körút között
      • Nagy Diófa utca: Wesselényi utca és Dohány utca között
      • Nyár utca: Rákóczi út és Wesselényi utca között
      • Klauzál utca: Wesselényi utca és Rákóczi út között
      • Akácfa utca: Rákóczi út és Wesselényi utca között  
    7. Megszűnik a parkolási lehetőség ,ezáltal bővül a szabad közterületek mérete
    • Dob utca: Carl Lutz-emlékhely és Kazinczy utca között
    • Wesselényi utca: Klauzál utca és Nyár utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
    • Dohány utca: Nyár utca és Klauzál utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
    • Kazinczy utca: Király utca és Dohány utca között a korlátozott behajtás miatt
    • Király utca: Rumbach Sebestyén utca és Károly körút között a korlátozott behajtás miatt
    • Asbóth utca: Madách Imre tér és Király utca között a jelenlegi menetirány szerinti bal oldalon, valamint a Király utcai torkolatban a jobb oldalon is
    A bevezetett ideiglenes forgalmi renddel kapcsolatos használói tapasztalatok nagyon fontosak minden érintett önkormányzat számára. A szeptember 23-tól elérhető kérdőívet kitöltve Te is hozzájárulhatsz egy jó döntés megszületéséhez!