Címszavakban
- Az Andrássy út - Nagykörút - Rákóczi út - Károly körút közötti területen jelentős probléma a parkoló és átmenő autók magas száma. Egyre nagyobb az igény a városrész humanizálására.
- A forgalmi rend változtatásaival
csökkenteni lehet az átmenőforgalmat, így sokkal kevesebb autó jelenik meg a
területen, kényelmesebb és biztonságosabb lesz sétálni és biciklizni.
- A forgalomcsillapítási mintaprojekt célja az, hogy a gyakorlatban próbáljon ki egy emberközpontúbb városi életformát.
A terület közlekedési problémája
A VI. és a VII. kerület Kiskörút és Nagykörút
közötti szakaszán szűk, belvárosias utcák és magas, főként lakóépületek
jellemzőek, amelyekben rengeteg vendéglátóhely, iroda is található, ezért a
területen hatalmas a gyalogosforgalom. Eközben a közúti gépjárműforgalom csak
lassan araszol, és az úttest szélét is mindenütt autók foglalják el. A szűk
hely és a jelentős mértékű gyalogosforgalom fokozott közlekedésbiztonsági
kockázatot rejt magában, és egyre nagyobb az igény az emberközpontúbb utcák
kialakítására is.
A gépjárműforgalom által elfoglalt hely
csökkentése és a közlekedésbiztonsági helyzet javítása úgy valósítható meg a
térségben a leghatékonyabban, ha a sebesség csökkentése mellett az itt
közlekedő gépjárművek száma is csökken. A célforgalom csökkentése alternatív
közlekedési módok támogatásával, ösztönzésével történhet, javítva a gyaloglás, mikromobilitás, közösségi
közlekedés feltételeit. Az itt lakók,
áruszállító a gépjárművel való behajtás a szükséges mértékig korlátozható.
Más a helyzet azonban az átmenőforgalommal: ez elől
meg kell védeni a területet, mivel ezen járművek pusztán a főútvonalak helyett
használják az értékes közterületeket, sok esetben torlódások elkerülésére, ezzel
az egyébként szűk belvárosi utcákon torlódást, felesleges zaj- és
levegőszennyezést okozva.
A változtatások
Az intézkedés lényege, hogy a szinte kizárólag
egyirányú utcákból álló utcahálózatban az egyirányúság szakaszonkénti
megfordításával a gépjárművel való átjárhatóság csökkenthető, az eredetileg egyirányban
végigjárható utcák helyett tömbkerülésre van szükség a továbbhaladásra, ezzel
akkora időveszteség érhető el, ami már nem teszi versenyképessé az itteni
haladást a főúton való haladással szemben. A beavatkozás tervezése során alapelv
volt, hogy a forgalomtól elzárt területek, utcák kivételével minden utca és
ingatlan elérhető maradjon gépjárművel, és a térségbe való behaladási ponthoz
közeli ponton (szomszédos párhuzamos utcában) lehetőség legyen elhagyni a
területet. Az egyes belépési pontoktól bejárható hurkok egymással is
kapcsolatban maradnak, így átjárható marad a terület, azonban célszerű a
célponthoz legközelebbi, ahhoz megfelelő belépési pontot választani. A terület
nagy része a Tempo 30 besorolás alá kerül, ezzel csökkentve az általános sebességet.
A kerékpáros forgalom számára az átjárhatóság
javítása a cél, a mintaprojekt keretében az egyirányú utcák kerékpárok számára két irányban való
megnyitása is vizsgálat tárgyát képezi, amire a forgalom csökkenése ad
lehetőséget.. A területen gépjárművel való áthaladási lehetőségek szűkülése
következtében arra lehet számítani, hogy a térségben jelentősen csökken a
gépjárműforgalom, ezáltal az aktív közlekedési módok számára több terület áll
majd rendelkezésre, javul a közlekedésbiztonság és csökken zaj-, valamint a
levegőszennyezés mértéke.
Konkrét beavatkozások
1. Megfordul az utca egyirányúsága az alábbi
utcákban: - Káldy Gyula utca: Paulay Ede utca és Király utca között a Király utca felé
- Király utca: Holló utca és Kis Diófa utca között a Kisdiófa utca (Nagykörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
- Kis Diófa utca: Király utca és a Dob utca között a Dob utca felé
- Dob utca: Kis Diófa utca és Holló utca között a Holló utca (Kiskörút) felé – a kerékpáros forgalom kétirányban engedélyezett marad
- Nyár utca: Dohány utca és Wesselényi utca
között a Wesselényi utca felé
- Nagy Diófa utca: Wesselényi utca és Dob utca között a Dob utca felé
- Kazinczy utca: a Dohány utca és a Rákóczi út között a Rákóczi út felé
- Wesselényi utca: Nyár utca és Klauzál utca között a Klauzál utca (Nagykörút) felé
- Dohány utca: Klauzál utca és Nyár utca között a Nyár utca (Kiskörút) felé
3. Korlátozott forgalmúvá válik:
- Király utca: Rumbach Sebestyén utca melletti mélygarázs bejáratától a Károly körútig (csak az engedéllyel rendelkezők hajhatnak be)
-
Kazinczy utca: Király utca és Dohány utca
között (csak a célforgalom hajthat be)
4. Zsákutcává válik:
- az Asbóth utca a Király utca felől. Be- és kihajtás a Madách Imre út felől és felé lehetséges.
5. Sebességkorlátozás
- Tempo30 zóna részévé válik az Andrássy út – Nagymező utca – Király utca – Erzsébet körút – Wesselényi utca – Károly körút – Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület, ezen útszakaszok nélkül
- 30 km/h-s sebességkorlátozás hatálya alá
kerül:
- Wesselényi utca: Erzsébet körút és Károly körút között
- Dohány utca: Károly körút és Erzsébet körút között
- Nagy Diófa utca: Wesselényi utca és Dohány utca között
- Nyár utca: Rákóczi út és Wesselényi utca között
- Klauzál utca: Wesselényi utca és Rákóczi út között
- Akácfa utca: Rákóczi út és Wesselényi utca között
7. Megszűnik a parkolási lehetőség
,ezáltal bővül a szabad közterületek mérete
- Dob utca: Carl Lutz-emlékhely és Kazinczy
utca között
- Wesselényi utca: Klauzál utca és Nyár utca
között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
- Dohány utca: Nyár utca és Klauzál utca között a jelenlegi menetirány szerinti jobb oldalon
-
Kazinczy utca: Király utca és Dohány utca
között a korlátozott behajtás miatt
- Király utca: Rumbach Sebestyén utca és Károly
körút között a korlátozott behajtás miatt
- Asbóth utca: Madách Imre tér és Király utca között a jelenlegi menetirány szerinti bal oldalon, valamint a Király utcai torkolatban a jobb oldalon is
A bevezetett ideiglenes
forgalmi renddel kapcsolatos használói tapasztalatok nagyon fontosak minden
érintett önkormányzat számára. A szeptember 23-tól elérhető kérdőívet kitöltve
Te is hozzájárulhatsz egy jó döntés megszületéséhez!